2013. január 2., szerda

Guardini (apró) részletekben: Örökmécs 1


ROMANO GUARDINI


ÖRÖKMÉCS


A fordítás alapjául szolgáló mű:
Guardini Romano: Von Heiligen Zeichen
Mathias Grünewald-Verlag, Mainz. 1923
Nihil obstat. Nicolaus Töttössy censor dioecesanus
Nr. 1357/1938. Imprimatur
Strigonii Die 29. Martii 1938.
Dr. Joannes Drahos vicarius generalis

A magyar piarista rendfőnök 333/938. számú engedélyével


Fordította: Dr. Halamka Gyula Római piarista teológiai tanár
 

 





Ha ugyanis az evangéliumot hirdetem, nincs mivel dicsekednem, hiszen ez a kötelességem. Jaj nekem, ha nem hirdetem az evangéliumot! Ha önszántamból teszem, jutalmam lesz, ha nem önszántamból, csak megbízott hivatalnok vagyok.
(1Kor 16-17)




Kíséretül

E könyv egyes fejezetei körülbelül tíz év leforgása alatt születtek. Segítséget szeretnék velük nyújtani a liturgia világának feltárásához. Megírásuknál az a megérzés vezetett, hogy egy ilyen föltárás nem történhetik olyanformán, hogy pl. azt mondom: ez a gyakorlat, ez az imádság ebben és ebben az időben, ilyen és ilyen hatás alatt keletkezett. De úgy sem, hogy megmagyarázom: ez a szertartás ezt, a másik meg azt jelenti, s közben a liturgikus cselekményeknek valamilyen jelentést tulajdonítok, mely lehet igen mély is, de nem magukból az élő cselekményekből nyertük, hanem magunk olvastuk bele azokba, mint tanítóeszmét. A liturgia elsősorban nem ilyen tanító eszméket nyújt, hanem valóságot. Éspedig nem is elmúlt valóságot, hanem jelen valóságot, mely folytonosan megismétlődik, mely rajtunk és általunk megy végbe, vagyis formát öltött és cselekményekben megnyilvánuló emberi valóságot. Ezt azonban nem úgy közelítjük meg, hogy elmondjuk, mikor keletkezett és hogyan alakult ki, sem pedig azzal, hogy valamilyen tanító szándékot tulajdonítunk neki, hanem oly módon, hagy rásegítjük az embert arra, hogy a külső formáról olvassa le a belsőt, a testből a lelket, a földi, látható folyamatból a rejtett szellemi valóságot. A liturgia testet öltött szent és titokzatos történések világa, s így szentségi és szentelményi jellegű. Ezért mindenekelőtt azt az élményt kell megismernünk, mellyel a hívő "a láthatatlan kegyelemnek látható szent jeleit" fölfogja, fogadja, gyakorolja. Elsősorban tehát a "liturgiára-nevelésről" lesz itt szó, és nem liturgikus oktatásról, ami azonban természetesen nem választható el az előbbitől. Útmutatást, egy kis indítást szeretnék adni a "szent jelek" élő nézésére és gyakorlására.

És itt úgy gondoltam, az lesz a helyes és eredményes eljárás, ha a legegyszerűbbekkel kezdem, az elemekkel, amelyekből a liturgia magasabb megnyilvánulásai is állanak. Mozgásba kell hoznom azt, ami az emberben ezekre az elemi jelekre megszólal. Így kell megéreznünk, hogy mennyiben kifejező jelek, vagyis szimbólumok ezek. Ha azután így újra megragadja őket az az eleven kifejező tevékenység, amelyben az ember a vele szembenálló formákból újra és újra fölfogja a bennük megjelenő bensőt, amelyben egyre inkább a saját formájával fejezi ki a saját belső világát, akkor ezek a jelek a megszokott formákból újra valódi szimbólumokká válnak, és remélhetjük azt is, hogy megragadja őket a keresztény formaalakító és formaszemlélő tevékenység is. Mert hisz az az ember, akihez szólnak, meg van keresztelve lelkében és testében. És akkor majd úgy fogja föl azokat, -- és ez volt a szándékunk -- mint szent szimbólumokat, mint a szentségek és szentelmények elemeit.

Amit ezekben a rövid vázlatokban -- a teljességre való igény nélkül -- gyakorlatilag megkíséreltem, utóbb mélyebb elméleti megalapozást és igazolást kapott. Ezt a "Liturgische Bildung" c. könyvemben adtam meg. (Mathias Grünewald-Verlag, Mainz. 1923.)

Mindig igen kétséges vállalkozás valamit, ami egy bizonyos alkalomból született és egyes emberek élő kialakulásával nőtt össze, egy későbbi időpontban és az előbbiektől elkülönítve önmagában újra előadni. Magam is nagyon jól érzem, hogy mennyi kifogást emelhetnek ezekkel a próbálkozásokkal szemben: hogy nem elég tárgyilagosak, inkább líraiak, alanyiak, nem eléggé szükségképesek, inkább esetlegesek, hogy hangulatszerűek, egészen eltekintve attól, hogy irodalmi szempontból is kikezdhetők. Mindazonáltal alapgondolatuk mindig helyes marad. És minden megkérdőjelezés ellenére is még mindig úgy látom, hogy joguk van megjelenni. Mert ha nem is érnék el azt, amit szeretnének, mégis rámutatnak valamire, amit meg kell látnunk, amire törekednünk kell, és én nem találok a jelenlegi liturgikus irodalomban olyan művet, amely ezt jobban meglátná és jobban megfogná.

Tudom jól, ki tudna itt jobban, helyesebben szólni: egy édesanya, aki maga is liturgikus nevelésben részesült, és most meg akarná tanítani gyermekét arra, hogyan vessen jól keresztet, meg akarná tanítani, hogy az égő gyertyában lásson meg egy alakot, mely a saját bensőjét fejezi ki, meg akarná tanítani, hogy egész élő emberségével álljon Atyjának házában... és mindezt nem esztetizálva, hanem úgy, mint meglátást, mint tettet, nem pedig egyszerűen mint puszta elgondolást, amelyet azután körülaggat mozdulatokkal. Vagy egy tanító, aki valóban a gyermekekkel élne, és már rásegítette őket arra, hogy a vasárnapot a maga valóságában éljék át és üljék meg, -- az ünnepeket, az egyházi évet egyes időszakaival, a templomkaput és a harangot, a templom belső terét és a búzaszentelő körmenetet... Ezek tudnák megmondani, hogyan kell életre kelteni a szent jeleket! Mint teljesedés és egyszersmind reményteljes ígéret tűnt fel előttem, amikor Montessori Mária egy kis füzetében -- aki neves katolikus nevelő és a nevelést az élő tettre építi fel, -- olvastam, hogy egyik iskolájában mint művelik a gyermekek a szőlőt, s hogyan szüretelnek, mint vetnek búzát s miként gyűjtik be a termést, hogy amennyire technikailag lehetséges, miként készítik el ők maguk a kenyeret és a bort, pontosan az Egyház előírása szerint, s mint viszik az oltárra. Ez, -- helyes tanítás kíséretében -- valóban liturgikus nevelés.

A liturgikus élethez az út különben is nem puszta tanításon keresztül vezet, hanem mindenekelőtt a tetten át. A látás és a cselekvés az alaperők, amelyekbe minden mást bele kell ágyaznunk. Kétségtelen, hogy szükséges hozzá a világos tanítás is, és történeti magyarázatokkal bele kell gyökereznie a katolikus hagyomány folytonosságába. De tettnek kell lennie, -- és ugyebár valamit valóban "megtenni" több, mint egyszerűen "gyakorolni", hogy helyesen menjen! A tett valami elemi valóság, amelybe bele kell állania az egész embernek a maga teremtő erőivel; élő véghezvitel kell hogy legyen, élő megtapasztalás, fölfogás, látás.

Ha azután egyszer ilyen nevelők, saját tapasztalásukból fognak beszélni a szent jelekről, akkor ennek a könyvecskének el kell tűnnie a nyilvánosság elől. Mindaddig azonban van joga és kötelessége is szólni, úgy, ahogy éppen telik tőle.
Mooshausen a sváb Allgäuban, 1927 tavaszán.

A keresztvetés
 
Te most keresztet vetsz, még pedig szépen. Nem olyan elnyomorított, összekapott keresztet, amelynél nem lehet tudni, hogy mit akar jelenteni. Nem. Te szépen veted a keresztet, nyugodtan, megadva a módját: a homlokodtól a melledig, egyik válladtól a másikig. Megérezted-e, miként fogja át egész lényedet? Szedd össze magad egészen: minden gondolatodat és egész érzelemvilágodat foglald bele ebbe az egy jelbe, miközben homlokodtól melledig, egyik válladtól a másikig formálod. Akkor majd megtapasztalod, hogy egészen átölel téged, a testedet és lelkedet is: összefog, fölavat, megszentel.

Honnan van ez? Onnan, hogy a kereszt mindenünk, a kereszt megváltásunk jele. A kereszten váltott meg minden embert a mi Urunk. A kereszt által szenteli meg az embert lényének legparányibb ízéig. Imádság előtt azért vetünk keresztet, hogy elrendezzen és összefogjon minket, hogy fogja össze Istenben gondolatainkat, szívünket és akaratunkat. Imádság után pedig azért, hogy megmaradjon bennünk Isten ajándéka. A kísértés idején, hogy megerősítsen. A veszélyben, hogy oltalmazzon. Áldáskor, hogy Isten életének teljességét fogadjuk lelkünkbe, és ez ott bent mindent megtermékenyítsen és megszenteljen.

Gondolj erre, valahányszor keresztet vetsz. Ez a legeslegszentebb jel. Éppen azért vesd szépen: nyugodtan, teljes nagyságában és arra gondolva, amit cselekszel. Akkor azután egész valódat átfogja: külsődet, belsődet, gondolataidat, akaratodat, érzés- és kedélyvilágodat, jártodat-keltedet, és mindent megerősít, lefoglal, megszentel Krisztus erejében, a szentháromságú Isten nevében.