Manapság az egyházi év folyamán mindössze
két kötelezően énekelendő szekvenciával találkozunk: húsvét vasárnapján
és pünkösd ünnepén. Mi is ez a szokatlan misetétel az evangélium előtt?
Az első szekvenciát Boldog Notker Balbulus ("Dadogó", elhunyt 912-ben) szerezte, amikor az Alleluja hosszú, a záró "a" szótagot melizmatikusan folytató jubilusára
szöveget szerkesztett. Ebben a kompozícióban minden egyes hang egy
szótagnyi szöveget kapott, így könnyen megjegyezhető, lendületesen
énekelhető költemény született. A szekvencia a jubilus periodikusan
változó dallamait követve maga is szakaszonként változó verssorokkal és
versszakokkal dolgozik. A középkorból mintegy ötezer szekvencia maradt
ránk. Minden ünnep és minden vasárnap kapott saját szekvenciát, hiszen a
mise kötött tételeinek zárt rendjén belül ez az egy rész volt az, ahol a
kor költői újat alkothattak. A szekvenciák az ünnep tartalmát mondják
el költői eszközökkel, a befejezéskor a végidőre utalva.
A Victimae paschali laudes húsvéti szekvencia szerzőjének Burgundiai Wipót
tartják (elhunyt 1050-ben). Ebben az alkotásban már rímes elemek
jelennek meg, verselése és ritmusa kiegyensúlyozott. Szövegének
mondanivalója igazodik érdekes dallamképletéhez (a bb cc b). Az első és
utolsó páratlan dallamsorban a hívekről, a liturgiát ünneplőkről van
szó: a hívek ünneplik a húsvétot - megvalljuk Krisztus feltámadását,
kérjük irgalmát. A két középső sorpár az ünnep titkát járja körül. Az
első megközelítésben a szimbólumok és a teológia nyelvén tudjuk meg,
hogy a Bárány megváltotta nyáját, Krisztus kiengesztelte irántunk
az Atyát, az Élet győzött a halál felett. Ezt élő párbeszéd követi:
Mária Magdolnát kérdezi a szekvencia, mint egy megszólaló riportalanyt,
vajon mi is történt? Az evangélium eseményeinek gyors felidézésével
válaszol Szent Magdolna: sír, glória, angyal, szemfedő, gyolcsok,
Galilea. Ezen a helyen jelöli meg egy XV. századi magyarországi kottás
liturgikus könyv, hogy a nép a Krisztus feltámada éneket énekli, belekapcsolódva ezzel a szekvenciába.
Húsvéti szekvenciánk dogmatikus, biblikus,
és ezzel az ünneplőknek az ünnepelt misztériumba való megérkezését
nagyban segíti. Szövegének témái, logikai ritmusa elválaszthatatlan
dallamától. Mindezekből következik, hogy fontos énekelnünk az Alleluja
után ezt a ritka és értékes misetételünket, akár a nyolcad alatt is,
hogy jobban sajátunkká váljék, vezessen, belülről szólhasson,
kérdezhessen: mit láttál utadon, mi történt veled húsvét éjszakáján?
Füzes Ádám
(a szöveg forrása: ujember.katolikus.hu )
(a szöveg forrása: ujember.katolikus.hu )