AZ ARAB PIÓ ATYA - avagy egy maronita pap, akit a római katolikus egyház szentté avatott
Szent Charbel Makhlouf
Kelet nagy misztikusa és aszkétája.
Kelet nagy misztikusa és aszkétája.
A 90’-es évek elején egy Bejrútban dolgozó vendégmunkás csodálatos
meggyógyult, miután megkenték „Szent Charbel olajjal”, és kérték a Szent
közbenjárását. Szent Charbel életrajza, tettei olyan csodálatosak, mint
az ezeregyéjszaka meséi. Ő is az Oltáriszentség szentje, akárcsak Szent
Paszkál ferences misztikus, és igazi nagy Mária-tisztelő.
Korunkban egy szerzetesnővér súlyosan megbetegedett, és a Szent segítségét kérte: ő megjelent álmában, és azt mondta neki, hogy aki minden hónap 22-én szentmisére megy és imádkozik, annak minden kérését az Úr elé viszi és közbenjár érte.
Életrajz:
Bejrúttól 140 km-re, Észak-Libanonban van egy kis falu, Bkaakafra
(Biqa-Kafra), 1600 m magasan, cédrus erdőkkel övezve. Itt született 1828
május 8-án Youssef Antoun Makhlouf (József Antal) a család ötödik
gyermekeként, apja Antoun Zaarour Makhlouf és anyja Brigitta Chidiac.
Két fiútestvére volt: John és Beshara, és két nővére: Kawn és Wardeh.
Nyolc napos korában keresztelték meg, találtam egy képet is a kis
templom keresztelő kútjáról:
Édesanyja - mint többi maronita (ez a vallás a görögkatolikussal van
legközelebbi rokonságban) – szigorúan megkövetelte a családban az imát, a
napi rózsafüzért, és a szentmisén való részvételt. Youssef két testvére
is szerzetes lett, a falutól egy 5 km-re levő kolostorban. A kisfiú
alig 3 éves, amikor az apja meghal. Édesanyja újra férjhez megy a falu
papjához (a maronita papok szentelés előtt nősülhetnek, mint a görög
katolikusoknál), és felveszi az Elahad nevet. A kis Youssef arab és szír
elemi iskolába járt, alig 14 éves, amikor a falubeliek „szentnek”
kezdik nevezni alázatossága és imádságos lelkülete miatt. Szabad
idejében mindig igyekezett visszavonulni egy barlangba, ahol térdepelve
imádkozott egy kis Szűzanya kép előtt, ma ez a barlang is zarándokhellyé
vált:
Gyakran felkereste Tanois nevezetű szerzetes nagybátyját lelki
beszélgetésre, és hogy együtt imádkozzanak. Egy alkalommal az eltévedt
kecskéjét keresve, egy cédrus törzsében kialakított kis oratórium előtt
imádkozott, amikor egy sürgető hangot hallott: „Hagyj el mindent, és kövess engem!”.
Hallgat az isteni szóra, 1851-ben titokban elhagyja a családját,
senkinek nem szól, és belép a Mayfouki Boldogasszony kolostorba, majd
egy év noviciátus után átkerült az Annaya-i Szent Maron kolostorba, és a
Libanoni Maronita Rend szerzetese lesz, és felveszi a korai antiochiai
egyház mártírjának a nevét (121-ben halt mártírhalált), a Charbel nevet.
Édesanyja kétségbeesetten kereste és kerestette, míg végül rátalált
legkisebb fiára. Az elöljárók és Tanois nagybátyja jelenlétében
kérlelte: térjen haza. De a fiú határozottan kitartott a döntése
mellett, hogy erre az útra maga Isten hívta meg. Akkor az édesanyja
fájdalommal eltelve így szólt: „Ha
te nem lennél jó szerzetes, azt mondanám neked: gyere haza! De most már
tudom, hogy az Úr az ő szolgálatára akar téged! És az elválás miatti
fájdalmamban most arra kérem az Úrat: áldjon meg és tegyen szentté
téged!”
Charbel engedelmes és alázatos szerzetes volt, sokat dolgozott és
tanult, letette a hármas fogadalmat, majd elöljárói elküldték a Kfifan-i
Szent Ciprián kolostorba, a szemináriumba. Vezetője Szent Nimatullah
Hardini atya lett, egy nagytudású pap, ki a sémita nyelv és a keleti
egyházatyák műveinek jó ismerője volt, különösen Szent Efrém a kedvence.
Szent Charbel lelkében hatalmas láng gyúlt a Szentírás, az
Oltáriszentség iránt, és még inkább a Szűzanya iránt. Hat év tanulás
után, 1859. július 23.-án pappá szentelték. Szavai szerint papnak lenni csakis egyet jelent: a Golgota útját, és Isten jelenlétének a tanúja lenni a világban. Egész
éjszakákat töltött ibenső imába merülve, de ezalatt napközben élte a
szerzetesek életét, jó gyóntató pap lett belőle, sokan felkeresték, és
szentgyónás után hatalmas örömmel tértek haza tőle az emberek.
Charbel atya 16 évet élt az Annaya-i Szent Maron kolostorban, ahol
kimagaslott az előljárók iránti engedelmességével, és a monasztikus
szabályok precíz, lelkiismeretes betartásával. Ismert volt aszkétikus
életéről, melyben kereste a lemondásokat és az önmegtagadásokat,
teljesen szabad volt a világtól, és életét visszavonhatatlanul az Úr és a
lelkek üdvösségének szolgálatába állította.
Tizenhat év után Isten azt sugallta Charbel atyának, hogy vonuljon
vissza remeteségbe. Engedélyt kért hát az elöljárójától, hogy
visszavonulhasson a Szent Péter és Szent Pál kolostorba, amely az
anyakolostorhoz tartozott. Ám az előljáró vonakodott megadni az
engedélyt, mert nem szívesen vált meg kedves szerzetesétől. Egy
csodálatos isteni jel után az engedélyt meg is kapta: Charbel olajat
kért a lámpásába, ám - hogy próbára tegyék, vizet öntöttek bele. Ám a
lámpásban mégis fellobbant a láng, mintha mi sem történt volna. Ez volt
szent Charbel első csodája, és az atya 1875 február 15-én megkezdte
annyira vágyott remete életét: magány, csend, ima, az Oltáriszentség
imádása, mezei munka.
Sosem hagyta el a remeteséget, csak előljárója parancsára. Mindig
térden állva imádkozott a kitett Oltáriszentség előtt, akit olyan tűzzel
imádott, hogy nem egyszer egész éjszakákat ébren, imádásban maradt
ott.
Már életében szentként tisztelték és egyszerű imájára csodák
történtek. 23 év után súlyosan megbetegedett, 1898 december 16-án az
átváltoztatás után nem tudta folytatni a szentmisét. Makariosz atya
látva fájdalmát, segített neki befejezni a szentmisét. Bevitték a
cellájába, majd elkezdődött a nyolc napos agoniája. Ajkán nem szűnt meg a
kedvenc fohásza: „Igazság
atyja, íme a Te Fiad, aki halálra adta önmagát, hogy elégtételt adjon
értem…Fogadd el kezemből az Áldozatot, és felejtsd el minden bűnőm,
amelyet a Te színed előtt követtem el…”, ugyanakkor
gyakran emlegette Jézus és Mária nevét, valamint Szent Pétert és Szent
Pált, a kolostor patrónusait. 1898 december 24-én, 70 évesen, Karácsony
vigíliáján szenderült örök életre, a kolostor temploma mellett temetik
el. Itt volt az első sírja:
De ezzel nincs vége a történetnek!
A szomszédok figyelmét először néhány furcsa fény vonja magára „Az
otthonunkból láthattuk, úgy 10 percnyi távolságra, délen, hogy fény
világítja meg a sírját, a szokásostól eltérő fény, amely hol megjelent,
hol eltűnt.” Az emberek figyelmeztették a monostor a
szerzeteseit, de ők nem hitték el. De mivel az emberek kitartottak,
végül együtt kimentek arra a helyre, ahonnan a fényjelenség származott.
Charbel Maklouf atya sírja volt az. Az előírt szokás szerint, az elhunyt
be volt tekerve a saját szerzetesi ruhájába, egy egyszerű deszkára volt
helyezve, koporsó nélkül, mint egy lépcsőfokon, 25 centire a talaj
alatt a földben. Mivel ez a sír nyilvánvalóan a talajszint alatt
található, ahogy esni kezdett az eső, elöntötte a víz.
A sírt megnyitották, ellenőrizték, és konstatálták, hogy a test a
helyén van, majd újra nagy gonddal lezárták. Eltelt egy év. 1899 április
15-én a sírt ismét megnyitották az apát, a szerzetesek és több más tanú
jelenlétében. Az esővíz ellepte a sírt (akárcsak a többi sírt),
mocsárrá változtatta. A jelenlévők elképedve látták, hogy Szent Charbel holtteste a mocsár felszínén lebegett.
A holttestet kiemelték, és miután megszabadították a penészgombáktól,
sértetlennek találták. A bőre friss volt, ízületei rugalmasak, a
végtagok teljesen behajlíthatók, a haja és a szakálla ép. Az egyik tanú,
Younes József atya így írja le: „Karjai keresztben a mellkason, kezében
egy kereszt. A test lágy, friss és ruganyos, az arcán és a kezén fehér
penész volt, a gyapothoz hasonló."
A
bordáiból vörös vér folyt, vízzel elegyedve. Lecserélték a fehérneműjét
és a ruháját, és ezúttal a holttestet egy koporsóba zárták, amelynek
felső része üvegből volt, hogy a látogatók megtekinthessék. A koporsót a
kolostor templomának egyik oratóriumában tartották. Hatalmas
zarándoklat kezdődött Charbel atya sírjához, sok csodás imameghallgatás
és gyógyulás történt. A szerzetesek többször tanulmányozták a testet, de
a koporsó mindig tele lett vörös folyadékkal, amely a pórusokból áradt
ki. Ez a folyadék átitatta a fehérneműt és ruházatot, olyannyira, hogy
hetente kétszer le kellett cserélni.
Ezt a folyadékot hivatalosan kivizsgálták, laboratóriumi
vizsgálatoknak vetették alá, de az eredményeket még nem hoztak
nyilvánosságra. Két évvel később, 1900-ban, annak érdekében, hogy véget
vessenek e szivárgásnak, úgy döntöttek, a holttestet kiteszik a
szabadba, a teraszra. De hiába, a test folyamatosan „izzadt”. Dr. Elias
El-Onaissi, 1921-ben írt nyilatkozatában megjegyzi: „Láttam Charbel
atya holttestét az Annaya kolostorban… Alaposan megvizsgáltam, és
észrevettem a verejtéket: a bőr pórusai verejtékhez hasonló anyagot
izzadnak… Megismételtem ugyanezt a vizsgálatot többször, különböző
időpontokban. A jelenség mindig ugyanaz volt.” Többször is, mivel a
tetemen nem fogott az enyészet, és folyamatosan „verejtékezett” több
mint 50 éven át… 1927-ben, a holttest egy fából készült, cinkkel
borított koporsóba került, a talajtól elszigetelve, és alaposan bezárva a
kripta falába, (a koporsóba bezártak egy fémhengert is, amely a
holttest állapotáról szóló jelentést tartalmazta abban az időpontban. A
jelentést franciául írta meg a bejrúti Orvostudományi Kar Armand
Jouffroy professzora, és a Malkonien Balthazar orvos).
1950-ben, 23 évvel később, hogy a kripta fala is elkezdett rózsaszín
és viszkózus folyadékot „izzadni … a sírt megnyitották: és láthatóvá
vált, hogy a folyadék a koporsóból származott. A kánoni vizsgáló
bizottság kinevezett három orvost, és szakvéleményük szerint „a
vérizzadásról megállapítást nyert, hogy 1899-től 1927-ig megszakítás
nélkül csepegett, ugyanúgy, mint a korábbi exhumálások során és
elterjedt az egész testen, átitatva a papi ruhákat is. A stóla egy része
elrothadt, valamint a koporsó fából készült alsó fele is, a koporsó
cinkje pedig a lábak mellett elhasadt…” Ahogy a folyadék egyre csepegett
a már elhasadt koporsóban, telítette a kripta falát is. Ennek a
hihetetlen jelenségnek a tanúi igazolták, hogy Szent Charbel holtteste
megőrizte hajlékonyságát. Szintén 1950-ben valaki lefényképezte a Szent
sírját, és amikor előhívták a fotót, egy arc rajzolódott ki rajta,
néhány már nagyon öreg szerzetes Charbel atyára ismert benne, mert
életében nem készült róla se festmény, se rajz. Azóta ez a fótó
képviseli a jellegzetesen lesütött szemű, alázatosságában szép Szent
Charbel arcot, íme:
Később egy másik koporsóba tették, és cementből és kőből épült sírba
helyezték. Mivel a zarándokok egyre többen kezdtek jönni, az előljárók
hozzájárultak, hogy átlátszó üvegkoporsóba tegyék. 1952-ben, mintegy 54
évvel a szent szerzetes halála után, sokan meg tudták állapítani, hogy a
test ép és hogy még mindig csöpög a titokzatos folyadék. Dr. Georges
Choukrallah, aki több mint 37-szer vizsgálta meg a holttestet 27 év
alatt, és azt írja: „Miután több alkalommal felülvizsgáltam ezt az ép
holttestet, mindig is lenyűgözött megőrzött állapota, és különösen a
csepegő piros folyadék. Ez a jelenség teljesen egyedülálló, akármennyit
kutakodtam utána, gyakorlatilag egy orvos sem látott ilyet még sohasem…”
VI. Pál Pápa 1965 december 5-én boldoggá, majd 1977 október 9-én szentté avatta.
Csodái:
Szent Charbel csodái túllépték Libanon határait, melyről nagy számú levél és ajándék tanúskodik a kolostorban. Szent Charbel kedves személye azonban mégis elsősorban a lelki erényeket ébreszti fel, gyógyítja az egész emberiségben a hitet és a jó erkölcsöt. Sírjához a világ négy égtája felől jönnek a zarándokok, minden vallásból, minden korú ember. Hiszen mindnyájan egyenlőek vagyunk, elhívásunkban, hiszen mind Isten gyermekei vagyunk.
Szent Charbel csodái túllépték Libanon határait, melyről nagy számú levél és ajándék tanúskodik a kolostorban. Szent Charbel kedves személye azonban mégis elsősorban a lelki erényeket ébreszti fel, gyógyítja az egész emberiségben a hitet és a jó erkölcsöt. Sírjához a világ négy égtája felől jönnek a zarándokok, minden vallásból, minden korú ember. Hiszen mindnyájan egyenlőek vagyunk, elhívásunkban, hiszen mind Isten gyermekei vagyunk.
Több tízezernyi csodás gyógyulás van már összeírva a kolostorban. A
gyógyulások 10 százaléka olyan emberekkel történt meg, akik nem voltak
megkeresztelve. De vagy imádkozott értük valaki, vagy megérintette őt
Szent Charbel olajával, vagy a sírjából való földdel, vagy pedig ő maga
látogatta meg a sírt, és érintette annak ajtaját, képeit, szobrát.
A gyógyulások egy része testi gyógyulás, ám sokkal fontosabb az, ami a
lélek mélyén történik. Számtalan eskű alatt tett beszámoló tanúsítja,
hogy az emberekre - amint átlépték a kolostor kapuját -, rátört a
bűnbánat, és hatalmas, felkavaró találkozásban fogadták be Istent ismét
az életükbe, szent Charbel közbenjárására.
forrás: metropolita.hu